Subscribe to RSS

Komunikacja miejska a niepełnosprawni, czyli wciąż jest fatalnie

Z opublikowanego ostatnio przez Najwyższą Izbę Kontroli raportu wynika, że dostęp osób niepełnosprawnych do komunikacji miejskiej wciąż jest bardzo ograniczony. NIK zwraca uwagę między innymi na to, że zmiany w tej materii w ostatnich latach miały miejsce, ale były to zmiany w większości nietrafione. W drugiej części wpisu sprawdzimy, do jakich kwestii NIK miało najwięcej zastrzeżeń.

disability1

Po pierwsze – tabor

Jak już wspominałem w poprzednim poście, stosunek autobusów niskopodłogowych do wysokopodłogowych jest zatrważająco niski. W tym tak naprawdę należy upatrywać fundamentalny problem, no bo sami sobie wyobraźcie, jak wiele trudu musi wymagać wejście do środka autobusu wysokopodłogowego i wyjście potem na zewnątrz, jeśli ktoś porusza się przy pomocy wózka inwalidzkiego. Jak informuje Najwyższa Izba Kontroli w ostatnich latach w niewielu miastach wzrosła liczba kursów niskopodłogowych autobusów czy tramwajów.

Po drugie – zawodzi przepływ informacji

Według raportu NIK aż w pięciu polskich miastach nie było możliwe znalezienie informacji o kursach pojazdów przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Kolejną rzeczą są informacje o trasie przejazdu znajdujące się na zewnątrz pojazdu. Okazuje się, że tylko Wałbrzych może pochwalić się tym, że wszystkie pojazdy w mieście mają systemy informujące o trasie przejazdu i następnym przystanku. Z kolei w siedmiu skontrolowanych miastach zabrakło wewnętrznego systemu informowania głosowego, tak niezbędnego dla osób niewidomych i niedowidzących.

Po trzecie – „nieprzyjazne” przystanki

Tutaj zastrzeżeń jest całkiem sporo – od za wysoko powieszonych rozkładów jazdy, poprzez niewłaściwe i niejednolite oznaczenia, aż po pasy żółtych płytek ryflowanych, które zamiast właściwie ostrzegać, prowadziły osoby niepełnosprawne w miejsca niebezpieczne (np. bezpośrednio na torowisko).

Po czwarte – nieprzeszkolony personel

I nie mam tu na myśli wyłącznie kierowców i motorniczych. Bo personelem mającym mniejszą lub większą styczność z pasażerami są również kontrolerzy i sprzedawcy biletów. Okazuje się, że spośród kontrolowanych podmiotów tylko dwóch operatorów transportu publicznego zorganizowało szkolenia pracownicze, mające na celu uświadomienie personelowi potrzeb osób niepełnosprawnych.

Generalnie raport nie jest zbyt optymistyczny, choć samo jego stworzenie może stanowić doskonały punkt wyjścia dla publicznej debaty na temat dostępności komunikacji miejskiej dla osób, których możliwości ruchowe są mniej lub bardziej ograniczone.

(źródło: nik.gov.pl, liftplus.pl)

0 komentarzy

Podobne tematypowrót

Gdzie możesz nauczyć się historii

Gdzie możesz nauczyć się historii

Wirtualny świat dotyka każdego z nas. Lubimy w nim przebywać, z wielu różnorakich względów. Ta wirtualność nie pomaga nam się tylko zrelaksować, niemniej jednak, w dobrym połączeniu z technologią, może nas dosłownie nauczyć. Bowiem technologia rozwija się tak śpiesznie, że żal byłoby nie korzystać z jej sposobności. Dlatego współcześnie oferujemy głównie zapoznać się z informacjami

Nie wszystkie firmy wybiorą szklaną wieżę

Nie wszystkie firmy wybiorą szklaną wieżę

Firmy, których praca opiera się na kreatywnej współpracy zespołu wolą pracować w kameralnych biurowcach, niż parkach biurowych    

Pyły występujące w środowisku pracy, badania pyłów.

Pyły występujące w środowisku pracy, badania pyłów.

Pyły stanowią aerozole, których fazę rozproszoną stanowią cząsteczki stałe. Aerozol to układ koloidalny czyli układ dwóch substancji, w którym jedna jest rozproszona w drugiej. Dzięki temu, że cząstki fazy rozproszonej posiadają jednoimienne ładunki elektryczne, zapobiega to łączeniu się ich w większe krople lub grudki.

Wydrukuj sobie dom

Wydrukuj sobie dom

Chińczyk Ma Yihe po 12 latach badań opracował technologię szybkiej produkcji domów z wykorzystaniem odpadów budowlanych i drukarek 3D – w ciągu doby może powstać aż dziesięć budynków. To kolejny chiński rekord w budownictwie. Również Europejczycy zaczynają testować zastosowanie drukarek w architekturze.

Deski sedesowe – rodzaje

Deski sedesowe – rodzaje

Nieodłącznym elementem muszli klozetowych są deski sedesowe, których zamontowanie zdecydowanie poprawia komfort korzystania z ceramiki sanitarnej. Można wyróżnić kilka jej rodzajów, przeważnie dostosowywana jest do muszli w taki sposób, żeby zbytnio nie wystawała czy tez żeby nie była za mała. W skład siedziska, jakim jest deska sedesowa, wchodzą dwa elementy – pierwszy jest bezpośrednio dopasowany

czytaj więcej

Kontakt i informacje

Voneo.pl - Vortal technologiczno - informacyjny zamieszczający na swoich łamach najświeższe informacje z wielu dziedzin nauki, techniki, świata wirtualnego i realnego. Motto główne to innowacja i nowoczesność.

Dołącz do nas

Popularne działy

© 2014 Voneo wszelkie prawa zastrzeżone.